Interjú: „A lakáskezelés nem való mindenkinek…”
April 4th, 2018

Interjú: „A lakáskezelés nem való mindenkinek…”

Van pár helyzet, amivel egy lakástulajdonos sem szeretne szembesülni. Emiatt egyre többen inkább profi kezelőkre bízzák a lakásuk bérbeadását. A szakma kihívásairól kérdeztük Kirschner Dávidot, a Tower Ingatlan lakáskezelőjét.

Mi volt a legmeredekebb történet, amivel találkozott?

Több is volt illetve sajnos mindig találkozik az ember újabbakkal. Ez sem egyedi eset sajnos, de például egy jóhiszemű tulajdonosnak nagy tanulság volt, amikor nagyon jóban lett a külföldi bérlőjével, azonban a bérlő egy idő után nem fizetett, de ezt mindig kimagyarázta. Aztán egyszer csak eljutott a helyzet odáig, hogy a férfinek indult vissza a gépe külföldre és nem akarta kifizetni a több havi tartozást. Végül a tulajdonos kihívta a rendőröket, de tehetetlenek voltak egy ilyen helyzetben – csak úgy nem dobhatták ki a lakásból, hiába nem fizetett, pedig a végén még fenyegette is a hölgyet. Ilyen helyzetek miatt érdemes még a bérbeadás előtt megbízni egy szakembert.

Egy másik tulajdonos most mesélte nekem, hogy barátja vette ki tőle a lakását, ott is jóhiszeműen, szerződés nélkül. Nos, itt sem fizetett a „bérlő” egy idő után, egyik alkalommal pedig birtokháborítás vádjával rá is hívta a rendőrséget a tulajdonosra. Több éves kálvária volt, hogy ez a „barát” elhagyja az ingatlant. Ezen eset után döntötte el a tulajdonos, hogy ő többet kezelő nélkül nem ad ki lakást.

Hogyan lehet egy bérlőről előre megállapítani, hogy rossz bérlő lesz?

Nálunk ugye, nincs olyan kultúrája a bérlők „leinformálásának”, mint nyugati országokban. Például az Egyesült Államokban, nagyon komoly űrlapokat kell kitölteni egy bérlőnek, ahol mindenről kell nyilatkoznia. Viszont a cégünk 15 éve foglalkozik hazai és külföldi befektetők lakásaival, - ez több ezer bérlőt jelent - szóval volt időnk tapasztalatokat gyűjteni a különböző embertípusokról. Fontos a jó emberismeret, de vannak más szakmai szempontok is. Az elején mindenki mintabérlőként mutatkozik be, még akár jövedelem igazolást is hajlandó bemutatni, aztán elkezd nem fizetni. Közel több mint 900 lakást kezelünk és elenyésző a rossz bérlős ügyeink száma, ami azt mutatja, hogy működik a rendszer. Mi nagy hangsúlyt teszünk a megelőzésre.

Mit lehet tenni, ha megtörtént a baj?

A közjegyzői nyilatkozat az elején egy fontos lépés lehet, mert megkönnyíti a folyamatot, ha jogi útra kell terelni. Ha nem fizet a bérlő, akkor is az esetek többségében a tárgyalás eredményre vezet. Behívjuk az irodánkba egy elegáns tárgyalóba és tisztázzuk a helyzetet. A legtöbbször egy közös megegyezés mindkét félnek jobban megéri, mint egy elhúzódó ügy, ráadásul a lakás is hamarabb visszakerülhet így a piacra. Ha már megtörtént a baj, akkor a károk minimalizálása miatt érdemes elgondolkodni szakember bevonásán. Én magam is csöppentem már megoldhatatlannak tűnő helyzetbe, amit vissza tudtunk fordítani. Fontos szem előtt tartani, hogy itthon a birtokjog erősebb, mint a tulajdonjog, így bérbeadáskor a legfontosabb a megelőzésre tenni a hangsúlyt. Elengedhetetlen a jól előkészített, pontosan letárgyalt bérleti megállapodás, amit tapasztalt szakember le tud koordinálni.

Van olyan tipikus hiba, amit sok tulajdonos elkövet, aki maga kezeli a lakását?

Ez a bérlőtől is függ. Ha egy komoly multi cég vagy nagykövetség a bérlő, ott nem érdemes rugalmatlannak lenni bizonyos dolgokban, mert erre rámehet a megállapodás. 

De a másik véglet sem jó, ha mindent megígérünk. Nagyon fontos, hogy – a kölcsönös megelőlegezett bizalmon túl – a megállapodási folyamat minden részlete legyen rögzítve. Ehhez ismerni kell nem csak az adott kultúrát, ahonnan a bérlő érkezik (megértve a prioritásait, gondolkodásmódját, stb.) hanem a hazai jogszabályokat és lehetőségeket.

Egyébként a lakáskezelés egy szép szakma, de nem való mindenkinek… (nevet)

 


Vissza